Visie
Kenmerken van de school
Ontwikkeling – Zelfvertrouwen – Plezier – Zelfstandigheid
Missie en visie
De visie van SOBrielle in het algemeen:
De school heeft als doel de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerlingen te vergroten. SOBrielle wil de mogelijkheden van leerlingen, die zeer moeilijk leren, optimaal ontwikkelen door het geven van kwalitatief goed onderwijs.
Het onderwijs is gericht op de continue ontwikkeling van de leerling als individu in relatie tot zijn omgeving en op het stimuleren van zo zelfstandig mogelijk leren functioneren in de maatschappij. Door dit in een veilige en voorspelbare leeromgeving aan te leren stelt het de leerlingen in staat om het hoogst haalbare uit zichzelf te halen.
We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken en vol zelfvertrouwen kan ontwikkelen en ontplooien. Daarom werken we met een ondoorbroken leerlijn die van het SO naar het VSO doorloopt. Er is dan ook een nauwe samenwerking tussen SO de Watertoren en VSO Maarland.
Visie op leren en ontwikkelen:
De leerlingen leren vaardigheden aan waardoor ze zich bewust worden van hun kwaliteiten en wat zij kunnen betekenen voor zichzelf en de wereld om hen heen. Dit doen wij door een gevisualiseerd lesaanbod in kleine stapjes met veel herhaling aan te bieden. Wij werken met realistische en hoogst haalbare doelen in ervaringsgerichte en belevingsgerichte praktijksituaties.
Visie op leren organiseren:
Door het werken met de Brielse Leerlijnen* is er een duidelijk kader om de leerlingen te voorzien van doelgerichte lessen om op het hoogst haalbare niveau uit te stromen. We werken met de wetenschappelijk onderzochte methodieken en technieken ‘Teach like a Champion’ en ‘Geef me de 5’, die sturing geven aan de pedagogische didactische aanpak. Gedurende de gehele les wordt gemeten welke vaardigheden en leerstof de leerlingen beheersen. Aan de hand daarvan wordt instructie of lesstof afgestemd op de doelen die nog behaald moeten worden. ICT wordt als ondersteunend leermiddel gebruikt.
*gebaseerd op de CED-leerlijn
Visie op professionaliseren:
De wil is er bij iedereen om met elkaar de organisatie te verbeteren, de eigen vaardigheden te onderhouden en kennis te ontwikkelen. Hiervoor maken we gebruik van de aangeboden of zelfstandig gekozen scholing. Het veilige schoolklimaat is de basis voor het openstaan voor feedback, eerlijk en kritisch zijn op je eigen en elkaars handelen. Er wordt zelfstandig gehandeld en er worden professionele keuzes gemaakt, vanuit de affiniteit met de doelgroep binnen de kaders van de organisatie.
Visie op veranderen en verankeren:
Op SOBrielle veranderen wij continu. Het team signaleert wanneer verandering of verbetering nodig is. Dit wordt in de Commissie voor de Begeleiding (CVB) gekaderd en komt dan terug in de leerteams waarna het uitgedacht wordt en verbeteringsvoorstellen worden gedaan aan het team. Veranderen en verankeren gebeurt via deze cyclus. Veranderingen worden evidence informed ingevoerd passend bij de andere visies van de school.
Korte en lange termijn doelen worden geformuleerd om de focus op het einddoel te houden. Parallel veranderen is nodig om alle pijlers (visie, leiderschap, kwaliteit, openheid, continu verbeteren) te laten ontwikkelen.
Visie op educatief partnerschap
Bij SOBrielle geloven we dat leerlingen het beste ontwikkelen wanneer school en ouders/verzorgers samen optrekken. We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich kan ontwikkelen.
Door samen te werken:
- Verbeteren we de leerprestaties en motivatie van leerlingen.
- Zorgen we voor een sterk netwerk rondom het kind.
- Bieden we iedere leerling gelijke kansen om te groeien.
Ons pedagogisch handelen is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Met persoonlijke aandacht, duidelijke structuur en realistische, hoogst haalbare doelen helpen we hen stap voor stap verder. Samen met de ouders bereiden we onze leerlingen voor op een zo zelfstandig mogelijke en betekenisvolle plek in de samenleving.
Visie op Burgerschap:
De leerlingen van Speciaal Onderwijs Brielle, cluster 3 zml, werken door middel van burgerschapsonderwijs aan; een realistisch zelfbeeld, leren ze dat ieder mens uniek is en accepteren ze anderen, elkaar en zichzelf. Hierdoor willen we dat de leerlingen zich ontwikkelen tot zelfredzame en zelfstandige burgers in de maatschappij passend bij hun persoonlijke niveau.
Een van de doelen die ons onderwijs nastreeft is burgerschapsvorming. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen nieuwsgierig zijn naar anderen en andere culturen. En dat zij een actieve verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen handelen in relatie tot de toekomst van onze aarde en de realisatie van een sociaal, duurzame en rechtvaardige samenleving.
Wij zien het als onze taak om onze school zichtbaar te maken in de omgeving. Leerlingen hebben er recht op om deel uit te maken van de maatschappij. Hiermee hopen we dat de maatschappij steeds inclusiever wordt.
We dragen zorg voor een schoolcultuur waarin leerlingen gestimuleerd worden actief te oefenen in de omgang met het handelen naar de basiswaarden in een omgeving waarin leerlingen en personeel zich veilig en geaccepteerd voelen.
Als school voelen en weten we ons verantwoordelijk voor de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs (waardig) in het algemeen, en wettelijk zijn we verantwoordelijk voor een schoolcultuur die in overeenstemming is met de basiswaarden en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens.
Burgerschap zit verweven in ons complete leeraanbod. De leerdoelen zijn toegespitst op onze doelgroep en hun directe omgeving. De doelen waaraan gewerkt wordt, zijn beschreven in de leerlijn leren leren, sociale emotionele ontwikkeling, digitale geletterdheid, mens en maatschappij en voorbereiding op dagbesteding en arbeid. Echter bevatten de andere leerlijnen waarmee we werken op SOBrielle ook onderdelen van burgerschapsvorming.