Team
| Deskundige | Taak van deskundige | Indicatie aantal uren per |
|---|---|---|
| Kwaliteitscoördinator | Drie functies: Leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur | 4 dagen SO / 4 dagen VSO |
| Maatschappelijk werk | Ondersteuning voor thuis | 9 uur per week SO/VSO |
| Gedragswetenschapper | Observeren en onderzoeken gedragsproblemen | 5 dagen SO/VSO |
| Logopedist | Individueel en in groepsverband werken aan doelen van de mondelinge leerlijn | 3 dagen SO |
Het team van SO de Watertoren bestaat uit leerkrachten, onderwijsassistenten, klassenassistenten, logopediste, gymdocent, gedragswetenschapper, kwaliteitscoördinatoren en een directeur.
Iedere klas heeft zowel een leerkracht als een onderwijsassistente gedurende de gehele week.
Doelgroep
SOBrielle verzorgt onderwijs aan leerlingen met een blijvende ontwikkelingsachterstand op basis van een verstandelijke beperking (IQ < 35-69) en eventuele bijkomende problematiek (beperkte didactische mogelijkheden en/of een gediagnosticeerde stoornis).
Iedere leerling heeft zijn eigen ondersteuningsbehoeften en de mate waarin de school daar een antwoord op heeft, is bepalend voor de plaatsing.
SOBrielle biedt ondersteuning op de volgende gebieden: leren en ontwikkelen, sociale emotionele ontwikkeling, communicatie, fysiek, lichte medische handelingen zoals meten bij diabetes of toedienen medicatie, executieve functies, thuissituaties/buiten school. De mate waarin ondersteuning wordt geboden loopt van zeer intensief tot leeftijdsadequaat/op afroep.
Aanmeldeisen
De leerlingen die aangemeld worden op SO de Watertoren moeten minimaal voldoen aan de volgende eisen:
- De leerling heeft een totaal-IQ < 69. Leerlingen met een IQ hoger dan 69 kunnen bij ons terecht, mits er sprake is van een bijkomende beperking (diagnose), een lagere verwerkingssnelheid of een lager werkgeheugen dan het totaal IQ en/of een laag sociaal-emotioneel niveau.
- De leerling kan omgaan met uitgestelde aandacht, kan naar de instructie luisteren en kan minimaal vijf minuten de les/kring volgen.
- De leerling kan minimaal vijf minuten geconcentreerd werken.
- De leerling kan minimaal vijf minuten zelfstandig spelen.
- De leerling kan een kwartier op zijn/haar stoel blijven zitten.
- De leerling kan instructies opvolgen en is bij te sturen.
- De leerling kan wachten totdat hij/zij de beurt krijgt (minimaal één beurt wachten).
- De leerling heeft beginnende interesse in letters en cijfers.
- De leerling heeft een lagere sociaal-emotionele leeftijd dan zijn/haar kalenderleeftijd.
- De leerling komt door overvraging niet tot leren.
- De leerling is klok-zindelijk.
- De leerling is gebaat bij het praktisch leren.