Aannamebeleid
Door de geboden ondersteuningsstructuur op school, kan de leerling een goede start hebben en na de start goed begeleid worden.
Het SO en het VSO hebben beide een aparte commissie voor de begeleiding (CvB). In de CvB zit de directeur, de kwaliteitscoördinator, de ondersteuningscoördinator (VSO), de stagecoördinator (VSO), de gedragswetenschapper, de schoolmaatschappelijk werker en de schoolarts (op uitnodiging). Drie keer per jaar is er ook een groot CvB. Daarbij zitten de CvB SO, CvB VSO, de leerplichtambtenaren en de schoolarts.
Op zowel het SO als het VSO worden leerlingen aangemeld via de huidige school van de leerling, het samenwerkingsverband of ouders.
Een aanmelding op school wordt besproken in de CvB als het dossier compleet is met de volgende stukken:
- OPP (niet ouder dan een jaar en met de evaluatie waarom tot een aanmelding SO of VSO is besloten)
- Een recent IQ-onderzoek
- Een didactisch onderzoek of het didactisch leerlingvolgsysteem.
Wij zien ook graag een rapportage van de thuissituatie, maar mocht deze niet aanwezig zijn, wordt er een onderzoek door onze SMW gedaan via een huisbezoek of telefonisch contact.
Na dossieranalyse en positief advies vanuit de CvB zal er een Toelaatbaarheids-verklaring voor ZML (TLV) aangevraagd worden. Nadat de leerling deze heeft gekregen van het samenwerkingsverband (SWV) verkrijgt de leerling toegang tot SO de Watertoren of VSO Maarland. Als een leerling definitief wordt geplaatst op één van de locaties wordt zo spoedig mogelijk (in ieder geval binnen zes weken) door de CvB een ontwikkelingsperspectiefplan (startOPP) (in overeenstemming met ouders en leerling) gemaakt en besproken met ouders.
De OPP’s wordt minimaal één keer per jaar met ouders en leerlingen geëvalueerd. Leerdoelen en uitstroomprofiel worden daarbij door de betrokkenen indien nodig bijgesteld. De handelingsdoelen worden elke 8 weken met leerlingen en ouders geëvalueerd en aangepast.
Beide CvB bespreken leerlingen die zijn ingebracht door de leerkracht met een vastgestelde hulpvraag. In de CvB-vergaderingen wordt ook de doorstroom en de uitstroom van leerlingen besproken en bepaald. Vanzelfsprekend komen definitieve besluiten omtrent door- en uitstroom tot stand in dialoog met leerkrachten, ouders en leerlingen.