Skip to main content

Pestprotocol

Afbeelding
Afbeelding 2

Op school is een kwaliteitskaart met daarin beschreven het pestprotocol. In de landelijke week tegen pesten besteden we gericht aandacht aan pestgedrag. Tijdens de lessen digitale geletterdheid komt ook met regelmaat het pesten via social media aan bod. Er is een anti-pestcoördinator.

Kwaliteitskaart Pestprotocol

Voor: Personeel, leerlingen en ouders SOB
Proces eigenaar: Directie
Tijd: November 2024
Evaluatie (jaarlijks): November 2025
GMR/MR: MR ter kennisgeving
Schoolbrede afspraak: Ja
Routing: Directie-personeel


Doel

Het doel is om als school grenzen te stellen wat betreft pesten en pestgedrag.


Achtergrond en verantwoording

SOBrielle is onderdeel van Onderwijsgroep EduMare. Binnen EduMare zijn een drietal gedragscodes opgesteld:

  • Voorkomen ongewenst seksueel gedrag bij leerlingen
  • Voorkomen discriminatie (Gedragscode voorkomen van discriminatie)
  • Anti-pestprotocol: gedragsregels en gedragsafspraken


Binnen ons bestuur en onze school gelden de volgende basisregels:

  • Wij accepteren elkaar zoals we zijn in geslacht, geaardheid, geloof, ras, fysieke en/of geestelijke beperking
  • Wij onthouden ons van elke vorm van agressie, geweld en/of seksuele intimidatie
  • Wij zijn aardig voor elkaar
  • Wij tolereren geen wapenbezit
  • Wij tolereren geen vuurwerkbezit
  • Wij respecteren de schoolregels


Wat verstaan we onder pesten?

Onder pesten verstaan we het herhaaldelijk en opzettelijk kwetsen van andere personen. Met herhaaldelijk wordt bedoeld dat de leerling steeds het mikpunt van gemene en kwetsende opmerkingen of handelingen is. Opzettelijk betekent bewust. Daarnaast is er vaak sprake van een machtsverschil: pesters zijn sterker dan slachtoffers.


Pesten is niet hetzelfde als plagen.
Bij plagen zijn machtsverhoudingen gelijk en is het niet bedoeld om schade toe te brengen. Pesten is structureel.


Vormen van pesten:

  • Fysiek: slaan, duwen, schoppen
  • Materieel: kapot maken of afpakken van eigendommen
  • Verbaal: uitschelden, vervelende opmerkingen maken
  • Relationeel: buitensluiten, leugens of geruchten verspreiden
  • Digitaal: pesten via online platforms zoals Instagram, Snapchat, TikTok, WhatsApp


Rollen

Leerkrachten en ouders moeten alert zijn op de manier waarop kinderen met elkaar omgaan en stelling nemen wanneer bepaalde gedragingen de norm overschrijden. Belangrijkste punten:

  • Informeren bij pestsignalen zodat pesten gezamenlijk kan worden aangepakt
  • Pesten wordt als groepsproces gezien en in de groep opgelost
  • Voor buiten schooltijd blijven ouders verantwoordelijk voor hun kind, inclusief online gedrag
  • Er is een pestcoördinator vermeld in de schoolgids
  • Leerkrachten hebben een sleutelrol bij signalering en aanpak van pesten


Werkwijze

  1. Inventarisatie probleem: Probleem bespreken met betrokken leerlingen, oplossing zoeken, ouders informeren, eventueel groepsgesprek.
  2. Inlichten collega’s: Collega’s informeren zodat zij kunnen anticiperen op de situatie.
  3. Aanpak passend bij het probleem: Situatie bespreken met leerteam en pestcoördinator, plan van aanpak opstellen, verslaglegging in ParnasSys, CvB informeren.
  4. Hulp gepeste leerling: Vertrouwenspersoon inzetten, gunstige omstandigheden creëren voor de leerling.

Vervolgstappen

Communicatie met ouders en fasering:

  • Plan opstellen en evaluatiedatum kiezen
  • Leerkracht en pestcoördinator informeren CvB, gesprek met pester, gepeste en ouders
  • Bij herhaald pestgedrag: gesprekken met ouders, afspraken opstellen, eventueel betrokkenheid bevoegd gezag en leerplichtambtenaar
  • Bij geen verbetering: schorsings- of verwijderingsprocedure starten, overleg met bevoegd gezag, leerplichtambtenaar op de hoogte


Borging

Deze kwaliteitskaart is gekoppeld aan de kwaliteitscyclus van de school en wordt ieder jaar geëvalueerd. De MR is op de hoogte van deze kwaliteitskaart.